چگونه بیو اینستاگرام جذاب و تاثیرگذار بنویسیم؟

بازار زرینبازار زرین
16,681 بازدید
چگونه یک بیوگرافی حرفه ای برای اینستاگرام بنویسیم؟

قدم اول؛ استفاده از کلمات کلیدی کسب‌وکار در بخش نام

در صفحه پروفایل اینستاگرام، اولین چیزی که کاربران می‌بینند نام آن کاربر است! این بخش به صورت برجسته‌تر نوشته شده تا کاربران سریع‌تر آن را ببینند. همچنین اگر وارد قسمت ویرایش پروفایل شوید، اولین چیزی که با آن روبرو می‌شوید فیلد نام است! در این بخش باید نام کسب‌وکارتان را بنویسید؛ توجه داشته باشید که نام کسب‌وکارتان را به همراه کلمه کلیدی پرجستجو بنویسید! زیرا کاربرانی که کلمات کلیدی را اینستاگرام جستجو می‌کنند، تنها صفحاتی را می‌بینند که از آن کلمات کلیدی استفاده کرده باشند.

استفاده از کلمات کلیدی کسب‌وکار در بخش نام بیو اینستاگرام

این بخش از بیو اینستاگرام به شما اجازه درج بیش از ۳۰ کاراکتر را نمی‌دهد؛ یعنی نهایتاً می‌توانید ۴ یا ۵ کلمه بنویسید. با وجود این محدود شما به راحتی می‌توانید نام کسب‌وکارتان را به همراه کلمات کلیدی اصلی بنویسید تا در نتایج جستجوی اینستاگرام هم دیده شوید. به عبارت ساده‌تر هنگامی که کاربری یک کلمه کلیدی را جستجو می‌کند، نتایج نشان‌ داده شده بر اساس کلماتی است که در بخش نام نوشته‌اید! در این بخش شما می‌توانید از اموجی‌ها هم استفاده کنید و جالب است بدانید که این اموجی‌ها توسط کاربران قابل جستجو هستند. پیشنهادی که ما داریم، این است که از اموجی در بخش نام استفاده نکنید؛ مگر آن‌که بخواهید کلماتی را از هم جدا کنید! زیرا تعداد بسیار کمی از کاربران اموجی را جستجو می‌کنند و جستجو‌های آن‌ها هدفمند نیست. بنابراین شما نیازی به استفاده از اموجی در بخش نام ندارید و تنها کافی است نام کسب‌وکارتان را به همراه کلمه کلیدی آن بنویسید.

قدم دوم؛ نوشتن متن مناسب و جذاب برای بیو اینستاگرام

متن بیو اینستاگرام باید آن قدر حرفه‌ای و جذاب نوشته شود که روی مخاطبان تاثیر مستقیم بگذارد. این متن باید در مورد کسب‌وکارتان باشد؛ به عبارت ساده‌تر هنگامی که کاربر آن را می‌خواند، اطلاعات کلی و البته شفافی در مورد کسب‌وکارتان داشته باشد. مثلاً اگر کار شما طراحی دکوراسیون است، در بخش بیو به کاربران بگویید که می‌توانند طراحی داخلی ساختمان خود را به شما بسپارند. به تصویر زیر دقت کنید:

علاوه بر این، باید کاربران را تشویق به انجام کاری کنید؛ مثلاً می‌توانید آن‌ها را به سایت خود هدایت کنید. البته کاربران تنها با دعوت کردن سایت شما را نمی‌بینند و باید کمی خلاقیت به خرج دهید! مثلاً می‌توانید به آن‌ها وعده تخفیف بدهید و هنگامی که وارد سایت شما شدند، ایمیل آن‌ها را بگیرید و کد تخفیف برایشان ارسال کنید. با این کار، با یک تیر دو نشان زده‌اید؛ یعنی هم به سایت شما آمده‌اند و هم ایمیل خود را در اختیار شما قرار داده‌اند.

در بخش توضیحات بیو اینستاگرام چه چیزهایی باید بنویسیم؟

بیو اینستاگرام محدودیت دارد! یعنی شما تنها قادر به نوشتن ۱۵۰ کاراکتر در آن هستید. با وجود این محدودیت چگونه می‌توان یک توضیح جذاب و تاثیرگذار نوشت؟ بیو تاثیرگذار نیازمند رعایت چند مورد است، در این بخش مواردی که باید در بیو اینستاگرام بنویسید را بررسی می‌کنیم:

  1. درج حوزه فعالیت خود را برای کاربران

هر کسب‌وکاری در یک حوزه خاص فعالیت می‌کند؛ لازم است حوزه فعالیتی خود را به کاربران بگویید. گاهی اوقات مدیران کسب‌وکارها می‌گویند که صفحه اینستاگرام ما پیشرفتی نمی‌کند و این در حالی است که توضیحاتی در بیو قرار نداده‌اند. کاربران باید بدانند که صفحه شما در مورد چیست و چه خدماتی ارائه می‌کنند تا شما را دنبال کنند! از طرف دیگر اگر کاربران بدون دانستن خدمات کسب‌وکارتان شما را دنبال کنند، مخاطبان هدف جذب نکرده‌اید و احتمال تبدیل شدن آن‌ها به مشتری نزدیک به صفر است! بنابراین در بخشی از توضیحات بیو باید خدمات و سرویس‌های خود را بنویسید تا کاربران هدف جذب کنید و با تولید محتوای جذاب، آن‌ها را به مشتریان کسب‌وکارتان تبدیل کنید.

  1. نوشتن مهارت‌ها و تجربه‌های کسب‌وکارتان

در بخش توضیحات از مهارت‌ها و تجربیات خود به کاربران بگویید؛ مثلاً ممکن است در بخش قبلی نوشته باشید که برنامه‌نویس هستید اما کاربران نمی‌دانند در کدام پلتفرم‌ها فعالیت می‌کنید! بنابراین اگر برنامه‌نویس اندروید هستید، در کنار نام برنامه‌نویسی، اندروید را هم بنویسید. همچنین می‌توانید از برجسته‌ترین سابقه کاریتان را هم درج کنید تا کاربران اعتماد زیادی به شما پیدا کنند! از طرف دیگر از کاربری در صفحه شما بخواند که با چند شرکت شناخته‌شده کار کرده‌اید، حس خوبی نسبت به توانایی‌های شما پیدا می‌کند و به همین سادگی مشتریان کسب‌وکارتان هم زیاد می‌شوند.

  1. نوشتن علایق در کسب‌وکارهای شخصی

اگر کسب‌وکار شما شخصی است و به صورت انفرادی فعالیت می‌کنید، کاربران به دانستن زندگی شخصی شما هم علاقه دارند. مثلاً می‌توانید به کاربران از تفریحات و کارهایی که در اوقات فراغت خود انجام می‌دهید، بگویید. این مورد را نمی‌توان در شرکت‌های بزرگ که چندین نفر در آن فعالیت می‌کنند، پیاده‌سازی کرد اما اگر کمی خلاق باشید، می‌توانید علایق شرکت خود را در قالب کار بنویسید! مثلاً به کاربران خود بگویید در هنگام استراحت، در مورد ایده‌های کاری صحبت می‌کنیم. اگر کمی خلاقیت داشته باشید، به راحتی می‌توانید کاربران را جذب توضیحات بیو اینستاگرام خود کنید تا از محصولات یا خدمات شما استفاده کنند!

  1. در شناساندن شخصیت برند به کاربران، از طنز استفاده کنید!

انسان‌ها به صورت طبیعی طنز و خندیدن همراه آن را دوست دارند؛ البته منظور ما طنزهای اجتماعی و تلخ نیست! بلکه تنزهایی که حتی برای ۱ ثانیه خنده را بر صورت کاربر بنشاند. هر برندی شخصیتی دارد و بسیاری از کسب‌وکارها برای شناساندن بیشتر برند، از ویدئو و پادکست استفاده می‌کنند! در این دو مورد به راحتی می‌توانید با کاربران به زبان طنز حرف بزنید. معمولاً کاربران صدا یا تصویر بازیگران ویدئوی شما را می‌شناسند و به همین دلیل است که علاقه زیادی به چنین کسب‌وکارهایی پیدا می‌کنند! از طرف دیگر هنگامی که شما با کاربران خود شوخی می‌کنید، جایگاه مناسبی در ذهن آن‌ها پیدا می‌کنید و راحت‌تر می‌توانید مخاطبان صحفه اینستاگرام خود را افزایش دهید. در بیو اینستاگرام هم می‌توانید با زبانی شیرین و طنزآمیز توضیحات خود را وارد کنید؛ البته باز هم می‌گوییم طنزی که باعث خنده کاربر شود و باعث ناراحتی از برند شما نشود! به عبارت ساده‌تر، باید سعی کنید در چند خطی که کاربر در مورد برند شما می‌خواند، حس خوبی در آن ایجاد کنید تا صفحه شما را دنبال کند.

شاید چیزهای دیگری هم باشند که باید در بخش توضیحات و نوشتن متن استفاده کنید، اما با توجه به محدودیت ۱۵۰ کاراکتری این بخش، بیایید به سراغ نکاتی غیر از توضیحات برویم! اگر شما بتوانید همین ۴ مورد را به خوبی رعایت کنید، توضیحات بیو اینستاگرام شما بسیار تاثیرگذار می‌شود و می‌توانید کاربران زیادی را جذب کنید.

قدم سوم؛ استفاده از اموجی در بخش بیو

دقت کرده‌اید که کاربران اینستاگرام چقدر از اموجی استفاده می‌کنند؟ دلیل آن هم این است که آن را دوست دارند و گاهی حس خود را با استفاده از آن منتقل می‌کنند! به همین دلیل استفاده از اموجی‌ها به برندسازی شما کمک زیادی می‌کند و با استفاده درست از اموجی‌ها، می‌توانید احساس خوبی را در کاربران ایجاد کنید.

استفاده از اموجی در بخش بیو اینستاگرام

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از اموجی‌ها این است که کاراکترهای کمتری استفاده می‌کنند؛ مثلاً به جای نوشتن کلمه شماره تماس، می‌توانید از اموجی تلفن استفاده کنید. با این کار در استفاده از کلمات صرفه‌جویی می‌کنید و می‌توانید اطلاعات بیشتری به کاربران بدهید.

۳ نکته را در مورد اموجی‌ها فراموش نکنید:

  • از اموجی‌ها در کنار کلمات استفاده کنید تا تاثیر بیشتری بر مخاطب بگذارید.
  • از اموجی‌ها برای خلاصه‌تر کردن متن استفاده کنید تا خواندن آن راحت‌تر شود.
  • اموجی‌ها باید با کسب‌وکارتان مرتبط باشند و به ارزش برند شما بیفزایند.

سعی کنید همیشه این سه نکته را رعایت کنید! اگر بدون استفاده از کلمات، از اموجی‌ها استفاده کنید، فقط کاربر را گیج کرده‌اید و تنها بخش بیو اینستاگرام را که می‌تواند یک محیط عالی برای تبلیغ، افزایش ترافیک سایت و برندسازی است، از دست داده‌اید. همیشه سعی کنید از شبکه‌های اجتماعی بیشترین بهره را ببرید تا روز به روز کسب‌وکارتان بهبود پیدا کند! همچنین باید توجه داشته باشید که از اموجی‌های یکسان استفاده نکنید؛ هزاران اموجی در اختیار شما هستند! از اموجی‌های مختلف استفاده کنید تا کاربران با سلیقه‌های متفاوت هم بتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

قدم چهارم؛ استفاده از هشتگ‌ها در بخش بیو

برای آن که بتوانید عملکرد بهتری در میان رقیبان داشته باشید، از هشتگ‌ها استفاده کنید. یکی از قابلیت‌های عالی ، قابلیت استفاده از هشتگ در بیو اینستاگرام است! یعنی شما می‌توانید هشتگ موردنظر خود را در بیو قرار دهید و کاربران با کلیک بر روی آن، وارد صفحه آن هشتگ شوند. پیشنهاد می‌کنم از دو نوع هشتگ استفاده کنید:

نوع اول) از هشتگ‌های پرطرفدار حوزه فعالیتی خود استفاده کنید! می‌توانید از دو یا سه هشتگ پرجستجو استفاده کنید و آن را در بیو اینستاگرام قرار دهید! این کار به افزایش کاربران صفحه اینستاگرام شما و البته معرفی شما به عنوان یک فعال در حوزه موردنظر کمک می‌کند.

نوع دوم) هشتگ اختصاصی برند خود را در بیو اینستاگرام درج کنید! کاربران زیادی هستند که می‌خواهند پست‌هایی مرتبط با صفحه شما منتشر کنند. برای آن که بتوانید پست‌های مربوط به صفحه خود را به آسانی پیدا کنید، هشتگ اختصاصی خود را در بیو اینستاگرام قرار دهید و از کاربران بخواهید تصاویر مربوط به شما در با آن هشتگ منتشر کنند.

استفاده از دو نوع هشتگ بالا و به خصوص هشتگ نوع دوم، کمک زیادی به افزایش تعامل و برندسازی کسب‌وکارتان می‌کند. هر چقدر در میان کاربران شناخته‌شده‌تر باشید، می‌توانید مخاطبان بیشتری جذب کنید و درآمد کسب‌وکارتان را هم بیشتر کنید.

قدم پنجم؛ ایجاد دکمه‌های عمل (مانند تماس، ارسال ایمیل و دایرکت)

بیو اینستاگرام بخش مناسبی است تا از کاربران بخواهید کاری را انجام دهند! این شبکه اجتماعی هم با اضافه کردن دکمه تماس اینستاگرام و سایر دکمه‌های عمل این کار را برای شما راحت کرده است. مثلاً می‌توانید ایمیل و شماره تماس خود را در این دکمه‌های عمل قرار دهید و از کاربران بخواهید تا برای مشاورۀ یا مطرح کردن سوالات با شما در ارتباط باشند. به خصوص ایمیل یک راه ارتباطی بسیار عالی است تا بتوانید سوالات و ایمیل‌های کاربران را برای همیشه نگه‌داری کنید.

https://www.didogram.com/blog/wp-content/uploads/2019/06/instagram-action-button-start-order.png

همچنین شما این امکان را دارید که در صفحه تجاری اینستاگرام آدرس شرکت یا فروشگاه خود را قرار دهید و از کاربران بخواهید در زمان مشخص‌شده به آن مراجعه کنند؛ در مقاله “فعال‌سازی دکمه تماس در اینستاگرام” به آموزش کامل استفاده از دکمه‌های عمل پرداخته‌ایم که می‌توانید نحوه فعال‌سازی آن را یاد بگیرید.

قدم ششم؛ قرار دادن لینک سایت کسب‌وکارتان در بخش بیو

اگر برای کسب‌وکار آنلاین خود سایت ندارید و فقط بر روی پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنید، پیشنهاد می‌کنم حتماً یک سایت راه‌اندازی کنید! اما اگر سایت دارید، حتماً لینک خود را در بخش بیو اینستاگرام قرار دهید. این بخش به شما کمک می‌کند تا از کاربران بخواهید بر روی آن کلیک کنند و با این کار ترافیک سایت خود را افزایش دهید. توجه داشته باشید که کاربران به صورت خودکار کاری را انجام نمی‌دهند و باید از آن‌ها بخواهید! مثلاً اگر لینک یک مطلب را در بیو قرار داده‌اید و آن مطلب از سایت خود را در یک پست معرفی کرده‌اید، حتماً باید از کاربران بخواهید که به بیو اینستاگرام شما مراجعه کنند و با کلیک بر روی آن لینک، وارد سایت شوند.

مزیت این قسمت از بیو (برخلاف لینک‌هایی که در پست‌ها قرار می‌دهیم!) قابل کلیک بودن آن است؛ یعنی اگر کاربران بر روی آن کلیک کنند، مستقیم وارد سایت می‌شوند. شما می‌توانید برای معرفی جدیدترین محصولات، وبینارها، همایش‌ها و… از این بخش استفاده کنید! مثلاً به تصویر زیر دقت کنید:

در این بخش صفحه برند نوین، لینکی را قرار داده و به کاربران گفته برای دانلود ۴ کتاب رایگان می‌توانند از آن استفاده کنند. کاربران هم بر روی این لینک کلیک می‌کنند و ۴ کتاب رایگانی که این صفحه گفته است را دانلود می‌کنند.

یک نکته! توجه داشته باشید که لینک مربوط به بیو اینستاگرام را همیشه آپدیت کنید و پس از آپدیت مطمئن شوید که لینک به درستی کار می‌کند. اگر لینک شما درست نباشد، کاربران وارد صفحه موردنظر نمی‌شوند و این مسئله روی برند شما تاثیر منفی می‌گذارد.

قدم هفتم؛ انتخاب یک تصویر پروفایل جذاب و شفاف

اگر از اینستاگرام برای برندسازی استفاده می‌کنید، این بخش تمام هویت شما است! در این بخش باید تصویری استفاده کنید که در هیچ صفحه‌ای استفاده نشده باشد و ساده‌ترین تصویری که این ویژگی را دارد، لوگوی برندتان است. در واقع لوگو نشان‌دهنده هویت یک شرکت است و باید توجه داشته باشدی که این لوگو کاملاً واضح و باکیفیت باشد.

بیزنس پروفایل

اگر از لوگوی برند خود در این صفحه استفاده می‌کنید، همان لوگو را در سایت و کانال‌های اجتماعی دیگر هم قرار دهید. بسیاری از کاربران علاوه بر صفحه اینستاگرام شما، کانال‌های اجتماعی دیگر را هم چک می‌کنند و اگر لوگوی شما یکسان نباشد، از کانال‌های دیگر خارج می‌شوند. همچنین اگر از لوگوی برند خود استفاده نکنید و از تصویر دیگری استفاده کنید، کاربران شما را نمی‌توانند پیدا کنند! خودتان را جای کاربری قرار دهید که به دنبال پیدا کردن صفحه شما است؛ در این‌صورت اینستاگرام شما را جستجو می‌کند و اگر صفحه شما لوگوی سایت را داشته باشد، شما را دنبال می‌کند اما اگر یک تصویر دیگر باشد، احتمالاً فکر می‌کند که صفحه شما نیست و شما را دنبال نمی‌کند. به همین سادگی دنبال‌کننده‌ای که می‌تواند به مشتری کسب‌وکارتان تبدیل شود، از دست می‌رود!

دسته بندی آموزش
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی

مجوزهای قانونی

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت